информационни ресурси за бизнеса
новини |  анализи |  позиция |  интервю |  полезно
Infoweek
интервю
Облакът разкрива нови възможности пред телеком операторите
От: Виктория Лазова
11:17 9-04-2012
Фабио Бенуси
Г-н Бенуси, наблюдава ли се засилен интерес сред телеком компаниите да предлагат облачни услуги на бизнеса? И какво е състоянието на този пазар за Централна и Източна Европа?
Клиентите от сегмента на малкия и средния бизнес, а и по-големите компании, отдавна купуват от операторите услуги в областта на гласовата свързаност, или DSL линии. За тези клиенти операторите предлагат фиксирани телефонни линии. 

Днес, когато тези компании клиенти се стремят да намалят своите разходи в областта на ИТ, наблюдаваме тенденцията те да търсят начини да изнесат навън някои дейности. И ако до скоро те се нуждаеха от специалист системен администратор, който да въведе в работа и да поддържа техните сървъри, днес те виждат стойност в това да намалят разходите си, получавайки тези услуги от специализиран доставчик.

Това е и причината, поради която те се обръщат към операторите, като по този начин компаниите получават и хостинг, заедно с DSL линиите, и това им помага да растат. От доставчиците на услуги бизнесът може да получи имейл като услуга, колаборация и съвместна работа като услуга, пакет от  тарифни планове, както и услуги по управление на мобилните устройства. 

Така на практика бизнесът получава офис услуги от доставчика, благодарение на които той увеличава своята производителност. В същото време компанията клиент може да се концентрира върху основния си бизнес. 

Затова телеком компаниите  се опитват да предложат услуги по колаборация и съвместна работа, които са интегрирани в телефоните. Така например, използвайки имейла си, можете да наберете автоматично телефонния номер на човек от вашите контакти и да генерирате телефонно повикване в рамките на дадена услуга, която телеком операторът предлага.

Това е един нововъзникващ пазар, към който се насочват операторите и който може да донесе стойност на клиентите. 

Относно предлагането на такива услуги в ЦИЕ, това зависи от динамиката в региона, но аз мисля, че операторите могат да потърсят и да работят с локални партньори и да опитат да предложат повече бизнес приложения, с които да таргетират бизнеса. 

Какви бизнес приложения имате предвид?
Например управление на кампании. Един оператор обикновено използва приложение за управление на кампании за свои маркетингови цели и затова операторите имат богат базов опит в използването и функционалността на подобни приложения. Така те могат да предложат на клиентите си богати, проверени възможности, чрез които фирмите от своя страна да достигнат своите целеви клиенти чрез SMS, MMS, имейл и други подобни канали. Тези канали често са недостъпни за по-малките компании, поради факта, че са доста скъпи или че обикновено се провеждат през агенции като посредник. 

На практика, ако предоставите на клиентите си услуги в облака, вие им давате две основни предимства: нещо, за което да се абонират, което могат да спрат, когато поискат, и за което плащат толкова, колкото ползват. Именно поради тази гъвкавост клиентите могат да бъдат привлечени от възможността да опитат нещо, което не са могли да закупят преди.

Така освен предоставянето на производителност като услуга клиентите могат да изпробват тези допълнителни бизнес приложения, за които споменах, и които покриват определени техни бизнес нужди. Всичко това зависи от конкретния нишов пазар в частност от специализацията на тази индустрия. 

В модела за доставка на облачни услуги именно гъвкавостта, която този бизнес модел предоставя, привлича клиентите. Чрез този модел те намаляват разходите за офис дейности и подсилват своя бизнес. 

Какви други услуги в облака, освен телеком услугите, се възприемат от бизнеса и са атрактивни за него?
Мисля, че се наблюдава нужда от услуги по бекъп и възстановяване, заедно с услуги по споделяне на информация. Ако аз например работя в малка фирма, бих искал да мога да съхраня своята информация в облака и да мога да споделя част от нея с хората, с които работя, както и самият аз да ползвам тази информация. Това позволява на малките офиси да работят от всяко едно място, достъпвайки информацията отвсякъде и разчитайки, че тази информация е защитена и сигурна. Както и да получат помощ в случай на проблем, като той бъде решен незабавно. 

Друг тип услуги са тези в областта на съвместната работа и колаборацията, и по-точно разширяването на тези дейности в офиса. Те включват възможност за бързо осъществяване на връзка с цел например провеждане на конферентен разговор с повече хора, като от календара може да се стартира такъв конферентен разговор. Днес това е нещо, което един оператор може да прави, а други доставчици - да продават пакети за колаборация, и е нещо, което отличава даден оператор от друг. 

Бихте ли обяснили кои са основните тенденции в облачния компютинг за предприятията и за малкия и средния бизнес?
Едната тенденция е частният облак, който означава, че всяко предприятие имплементира своя собствена облачна инфраструктура в своя дейта център. Това обаче е приложимо за големи компании, или ако например сте голяма правителствена организация. За целта купувате машини, преди всичко блейд сървъри, след което създавате каталог от виртуални машини с различни обеми и с различни операционни системи.

След което спирате да доставяте хардуер за вашите проекти и развойни дейности, като доставяте само софтуерни решения от вашите вендори, които разгръщате върху един от тези типове виртуални машини. След като това бъде направено, компанията може много бързо да установи среда за разработка при стартиране на нов проект, среда за тестване при интеграцията на проекта и среда за производство. Така в среда на частен облак можете да заделите допълнителна мощност от блейд машините, когато това е необходимо за изпълнението на проекта.

В резултат проектът се изпълнява по-бързо и в по-кратки срокове. Именно това е принципът на частния облак, като той е главно за вътрешно ползване от страна на компаниите. 

В много случаи обаче фирмите не желаят да използват за целта собствените си дейта центрове, защото се стремят към намаляване на разходите си. Затова те се насочват към реализиране на същата идея, но използвайки дейта центъра на оператора.

По този начин те намаляват своите разходи, като наемат съответната услуга. Това вече е тъй нареченият виртуален частен облак, или хостван частен облак, което означава, че този облак вече не е при компанията, а се хоства при доставчика. 

Това обаче не е публичен облак?
Да, това не е публичен облак, защото той е изцяло посветен на този частен клиент. Обикновено операторът, които предоставя такъв тип облачни услуги, го прави за много големи, специални клиенти. Например Телеком Италия предоставя дейта център на Ферари в Италия. 

Отделно от това, операторите могат да предлагат виртуализирана инфраструктира на стотици други компании. В този случай обаче те намаляват възможностите в предлаганото от тях портфолио относно къстъмизацията.

Предлагат се предварително конфигурирани решения – предварително пакетирани виртуални машини, и ако клиентът ги хареса, само чрез един клик след няколко минути (или час - ако е необходимо предварително одобрение) той може да започне да ползва средата. И което е много важно, трябва да се помни основният принцип на услугите в облака, че клиентът може да прекрати абонамента си за услугата, когато повече не се нуждае от нея. 

Това е вид промяна, която превръща операторите в доставчици на публични услуги, предназначени за голям брой компании. 

А къде е мястото на хибридния облак в тази схема?
Нека вземем за пример компания, която иска да създаде частен облак. Тя може да има например приложение, което ползва само през определен период от годината, и компанията не осигурява предварително допълнителни блейд машини за това приложение в своя дейта център.

Като цяло компанията ползва цялата си инфраструктура, защото изпълнява много приложения в своя частен облак. Всъщност компанията оползотворява своите активи много добре. В даден момент обаче се получава пик в натоварването и компанията трябва да се справи с това. 

За целта HP например има решение, наречено HP Cloud Service Automation, чрез което сме в състояние временно да предоставим същия хардуер, какъвто компанията има в частния си облак, чрез което тя получава допълнителна изчислителна мощност. В някои държави по света е налична облачната услуга на HP по предоставяне на инфраструктура.

Имаме такава услуга в САЩ, а по време на тазгодишното издание на CeBIT анонсирахме подобна услуга и за Германия, чрез която предлагаме публични облачни инфраструктурни услуги за наши клиенти в Германия. Услугата обаче е налична само за пазара в Германия.

Какви точно услуги се предлагат за момента от този център на HP в Германия?
За момента предлагаме инфраструктура като услуга (IaaS), също виртуални машини. Предоставяме също PaaS услуги (платформа като услуга), като наши клиенти – големи софтуерни компании, могат да наемат виртуални машини и да ги заредят със специфични софтуерни приложения, които да предлагат на своите клиенти. 

Как оценявате възприемането на облачните услуги в Централна и Източна Европа?
Мога да кажа, че регистрираме голям интерес от страна на операторите в този регион, включително Югоизточна Европа. Те разбират предимството да могат да предлагат облачни услуги на своите клиенти, но не бих могъл да коментирам колко бързо тази тенденция ще обхване пазара и колко бързо ще стане масова, водеща тенденция. Трябва да се има предвид и че в останалите региони говорим за добро и все по-нарастващо разпространение на тази тенденция, но все още сме в началото. 
Присъедини се и сподели: Facebook Twitter RSS Изпрати
Най-нови от интервю
Очаквайте нови устройства с Bay Trail през Q4 на 2013 г.
10:15 14-10-2013
Богдан Джорджеску от Intel пред InfoWeek
Интернет на нещата е голяма възможност за България
11:28 15-04-2013
Бернд Хайнрихс пред InfoWeek
До 92% от всички пробиви са в софтуерните приложения
10:42 18-03-2013
Димитър Цветков и Борис Накев пред InfoWeek
  Най-четено от интервю
11:28 15-04-2013 Интернет на нещата е голяма възможност за България
10:42 18-03-2013 До 92% от всички пробиви са в софтуерните приложения
11:49 26-04-2010 Желаем да бъдем доверен съветник на българския бизнес
11:10 29-10-2012 Широколентовият достъп e основен инструмент за развитие
10:15 14-10-2013 Очаквайте нови устройства с Bay Trail през Q4 на 2013 г.